Wally Elenbaas | Marmer-intarsia
Kunstenaar: Wally Elenbaas (1912-2008)
Kunstwerk: Marmer-intarsia (1966)
Collectie: Stadscollectie Rotterdam
Verwerving: Rotterdamse Marmer Industrie (RMI)
Wally Elenbaas maakte met Louis van Roode en Benno Wissing deel uit van het naoorlogse collectief Groep R. De kunstenaar was getrouwd met de joodse fotografe Esther Hartog en actief in het verzet. Al voor de oorlog had hij met zijn ‘arbeidersfotografie’ het fascisme en nationaalsocialisme gehekeld. Voor zijn rol in het verzet werd hem in 1960 de Prijs van het Kunstenaarsverzet toegekend. In 2006 kreeg hij de Ereprijs van de stad Rotterdam. Elenbaas was een talentvol graficus, fotograaf en monumentaal kunstenaar. Zijn hele leven woonde en werkte hij op Katendrecht. Onder en in zijn voormalige woonhuis is vandaag het Verhalenhuis Belvédère gevestigd, dat permanent aandacht schenkt aan het leven werk van de kunstenaar en zijn vrouw. Samen met Esther Hartog fotografeerde hij onderwerpen uit hun persoonlijke leven.
Elenbaas maakte in en buiten Rotterdam een groot aantal monumentale werken, waaronder een prachtige wand voor het Unilever-kantoor. Ook in de Doelen mocht de kunstenaar wat de architecten betreft niet ontbreken. Ze gaven hem een markante plek, namelijk de vloer van de entree naar de Grote Zaal. Elenbaas ontwierp in de marmeren vloer een fraaie semi-abstracte intarsia. Het werk werd gefinancierd door de Rotterdamse Marmer Industrie (RMI), het bedrijf dat een gigantische klus had gekregen met de bouw van de Doelen. In het gebouw werden ruim twintig soorten marmer verwerkt - 4000 vierkante meter beslaand. Het marmer was afkomstig uit Italië̈ en Zwitserland.