Art Walks

Voor de argeloze concertbezoeker is het niet altijd duidelijk dat de Doelen een van de mooiste wederopbouwkunstcollecties van het land heeft. Dat is ook niet zo vreemd, want in tegenstelling tot in musea en galeries worden de kunstwerken in de gigantische parel van de wederopbouwarchitectuur op een bijna terloopse manier gepresenteerd. Duizenden en nog eens duizenden voeten wandelden sinds de opening van het concertgebouw in 1966 over het werk van de Rotterdamse wederopbouwkunstenaar Wally Elenbaas: een schitterend marmeren intarsia, een semi-abstract vloermozaïek, dat op bijzondere wijze de ingang naar de Grote Zaal inluidt. En wie heeft er niet tegen het marmeren reliëfwerk van Frank Nix naast de bar op de eerste verdieping geleund tijdens een openingsavond van het Rotterdamse filmfestival? Of heimelijk zachtjes Barbara Hepworths indrukwekkende beeld ‘Curved Form/Bryher II’ aangeraakt terwijl het geroezemoes van de concertgangers in de hal beneden opstijgt? 

podcast

onze collectie

meer informatie

1% regeling

Toen de Rotterdamse Doelen halverwege de jaren 60 werd opgeleverd, gold voor beeldende kunst de 1% regeling. Die houdt in dat bij nieuwbouw, verbouw of koop van rijksgebouwen 1% van het budget aan kunst besteed zal worden. De regeling geldt nog steeds als de totale bouwkosten hoger zijn dan € 1.000.000. Zo kregen onder anderen kunstenaars als Arnaldo Pomodoro, Bauke Ylstra, Frank Nix, Wil Fruytier en Kees Franse de opdracht om het nieuwe concertgebouw, van de architecten Kraaijvangers, te verfraaien met hun werken. Ja, zelfs de schitterende door Carel Wirtz en Jan Wijsbroek ontworpen dakfoyer op de derde etage, die tegenwoordig voor bijzondere ontvangsten gebruikt wordt, viel onder de regeling.  
 

bedrijfsleven 

Daarnaast liet het bedrijfsleven zich ook niet onbetuigd als het om kunstaankopen voor het nieuwe concertgebouw ging. Zo kreeg de eerdergenoemde Wally Elenbaas de opdracht van de Rotterdamse Marmer Industrie (RMI) die meer dan 20 soorten marmer voor het gebouw leverde, en financierde de Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken (KVT), die een gigantisch klus aan de Doelen had, het wandkleed ‘Orkestmotieven’ van de hand van kunstenaar Lex Horn. 
 

tijd vooruit 

Waar musea tegenwoordig struggelen met de klassieke opstelling van werken en op zoek gaan naar nieuwe manieren van tentoonstellen, lijkt de Doelen haar tijd decennia voor uit te zijn geweest. De bezoeker komt de kunstwerken vaak bij toeval tegen, zo verspreid staat en hangt de collectie in de enorme ruimtes. Toch schuilt er af en toe gevaar in die vrijblijvendheid doordat sommige bezoekers geen idee hebben wat de geschiedenis achter de werken is en waar de stukken zoal te bewonderen zijn. Daar gaat deze website verandering in brengen, met een kort college over de geschiedenis van de werken en de achtergronden van de kunstenaars en opdrachtgevers. Een tour langs de mooiste wederopbouwkunst in een van de mooiste concertzalen van Europa, People’s Palace de Doelen.