Kees Franse | Tegelwand

Kunstenaar: Kees Franse (1924-1982)
Kunstwerk: Tegelwand (1965) 
Collectie: Stadscollectie Rotterdam
Verwerving: Percentageregeling de Doelen

 

In 1951 was Kees Franse samen met Louis van Roode een van de oprichters van de Rotterdamse kunstenaarsgroep Argus. Het collectief schilderde en exposeerde voornamelijk in groepen. In opdracht van architect Huig Maaskant maakte Kees Franse een gevelreliëf boven de ingang van de Rijks Automobiel Centrale (RAC), het gebouw aan de Hofdijk waarin tegenwoordig het stadsarchief is gevestigd. Dit kunstwerk, getiteld Technologie en Stad, is een wat pompeuze betonplaat, maar heeft veel kleur, een mooie vlakverdeling en een glinsterend effect dat prachtig contrasteert met het ruwe beton. Je ziet de stad in actie, de wederopbouw die plaatsvindt, de voortgang heeft een optimistische toon. In 1963 werd het gebouw opgeleverd.  


Dit werk moet de architecten van de Doelen gecharmeerd hebben. Dat jaar vroegen ze hem om de muur links bij de ingang van de kunstenaarsfoyer te versieren. Franse maakte een adembenemende tekening in zwart, wit en grijs, met veel figuratie. Het werk heeft geen titel, maar ook hier lijken geabstraheerde handen, gezichten, bomen en dieren een bijna muzikale compositie te vormen. Zijn ontwerp kreeg vorm op 255 gebakken keramische tegels, die als de pixels van een foto het ‘schilderij’ als een legpuzzel. Dit gevelwerk werd lange tijd aan het zicht onttrokken door een muur ervoor, maar kan nu weer aan het publiek getoond worden. Kees Franse is vooral bekend geworden door zijn grote houten appels, die onder meer langs de Heemraadssingel staan. Zijn ‘Schiphol appel’ (1975) is wereldberoemd. Duizenden reizigers hebben in de loop der jaren hun naam en berichten op het werk achtergelaten.  

terug