Lex Horn | Wandkleed met orkestmotieven
Kunstenaar: Lex Horn (1916-1968)
Kunstwerk: Wandkleed met orkestmotieven (1956/1966)
Collectie: Stadscollectie Rotterdam
Verwerving: Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken
Net als de Rotterdamse Marmer Industrie had ook de in 1919 opgerichte Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken (KVT) uit Moordrecht een forse klus aan de Doelen. En ook dit bedrijf schonk het concertgebouw een monumentaal kunstwerk: een wandtapijt dat op de rode bakstenen gevel van de Kleine Gehoorzaal op de begane grond werd aangebracht. De maker was Lex Horn, een uit Nijmegen afkomstige kunstenaar met een geweldige reputatie in de Nederlandse monumentale- en wederopbouwkunst. Zijn glasappliquétechniek was formidabel en ook zijn wandkleden zijn van een bijzondere, kleurrijke schoonheid. Hij was een voorvechter van de monumentale kunst in Nederland en was in 1951 initiatiefnemer en voorzitter van de Vereniging van Beoefenaars der Monumentale Kunsten.
Het hoofdkantoor van de KVT bevond zich eerst in Rotterdam, maar het gebouw werd bij het bombardement op de stad in 1940 verwoest. Het bedrijf had tijdens het interbellum vestigingen in Frankrijk en Azië en toonzalen in Amsterdam en Groningen. De KVT maakte tapijten, lopers, karpetten en matten, waarbij veel gebruik werd gemaakt van wol en kokos. Haar producten waren zowel machinaal geknoopt als handgeknoopt.
De tapijten van Lex Horn kenmerken zich doorgaans door felle kleuren, maar het al in 1956 vervaardigde wandkleed dat door de KVT aan de Doelen werd geschonken is opvallend terughoudend in kleurgebruik (zwart-grijs-blauw-wit). De thematiek van het werk sloot echter prachtig aan op het concertgebouw: ‘Orkestmotieven’, zo noemde Horn zijn compositie. Het wandkleed (oorspronkelijk ook bedoeld als vloerkleed) is een juweeltje uit de Nederlandse tapijtkunst en steekt fraai af tegen de bakstenen muur in de Doelen.