Wil Fruytier | Touwkleed
Kunstenaar: Wil Fruytier (1915-2007)
Kunstwerk: Touwkleed (1966)
Collectie: Stadscollectie Rotterdam
Verwerving: Percentageregeling de Doelen
De Amsterdamse kunstenaar en autodidact Wil Fruytier geldt als een pionier in de textielkunst. Ze experimenteerde sinds 1950 met geweven gobelins, maar sloeg met haar ‘touwkleden’ een nieuwe weg in. Deze grote kleden, gemaakt van ruwe touwkabels, waren bedoeld als ‘ruimtelijke creaties’ - Fruytier noemde zichzelf een textielarchitect. Het ging haar om de ruimte zelf en de vormgeving van die ruimte, waarbij ze veel aandacht besteedde aan de werking van licht en schaduw. Met haar ‘zachte’ werk kritiseerde ze moderne architectuur, waar te vaak gebruik zou worden gemaakt van ‘harde’ materialen als beton, staal, glas en mozaïek. De touwkleden, zo verkondigde ze bij de oplevering van het werk in 1966, moesten de hardheid van de Doelen-architectuur compenseren. Vanuit deze optiek maakte ze textielwerken voor banken, ziekenhuizen en universiteiten. In Rotterdam beschikken ook het hoofdkantoor van Evides en de vestiging van de Erasmus Universiteit bij het EMC over kleden van haar hand. In het genre van de textielkunst geldt het touwkleed in de Doelen als een topstuk.
Wil Fruytier kreeg na haar echtscheiding een relatie met architect Ben Kraaijvanger, zoon van Doelen-architect Herman Kraaijvanger. In 1966 exposeerde Fruytier in de tentoonstelling Kunstenaressen van vandaag, georganiseerd door Museum Boijmans Van Beuningen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van de Rotterdamse Vrouwelijke Studentenvereniging.
In 2023 werd het werk schoongemaakt en gerestaureerd door textielrestaurator Sadegh Memarian van ICAT Textielrestauratie.