Art Walks

Voor de argeloze concertbezoeker is het niet altijd duidelijk dat de Doelen een van de mooiste wederopbouwkunstcollecties van het land heeft. Dat is ook niet zo vreemd, want in tegenstelling tot in musea en galeries worden de kunstwerken in de gigantische parel van de wederopbouwarchitectuur op een bijna terloopse manier gepresenteerd. Duizenden en nog eens duizenden voeten wandelden sinds de opening van het concertgebouw in 1966 over het werk van de Rotterdamse wederopbouwkunstenaar Wally Elenbaas: een schitterend marmeren intarsia, een semi-abstract vloermozaïek, dat op bijzondere wijze de ingang naar de Grote Zaal inluidt. En wie heeft er niet tegen het marmeren reliëfwerk van Frank Nix naast de bar op de eerste verdieping geleund tijdens een openingsavond van het Rotterdamse filmfestival? Of heimelijk zachtjes Barbara Hepworths indrukwekkende beeld ‘Curved Form/Bryher II’ aangeraakt terwijl het geroezemoes van de concertgangers in de hal beneden opstijgt? 

podcast

onze collectie

meer informatie