Nieuws overzicht array(5) { [0]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(4) "2056" ["media_galerij_id"]=> string(5) "21892" ["van"]=> string(19) "2019-01-16 08:00:00" ["tot"]=> string(19) "2019-01-31 20:00:00" ["type"]=> string(8) "featured" ["titel"]=> string(55) "John Eliot Gardiner dirigeert London Symphony Orchestra" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(715) "

Op donderdag 31 januari zijn het London Symphony Orchestra en Sir John Eliot Gardiner te gast in de Grote Zaal. De samenwerking tussen het vooraanstaande orkest en de onvolprezen dirigent levert steevast meesterlijke uitvoeringen op. De Britse musici zetten Robert Schumann in de spotlights, maar naast onder meer diens ‘Rheinische’ Symfonie spelen ze in de Doelen ook Beethovens geliefde Vioolconcert, bijgestaan door niemand minder dan Isabelle Faust. Het belooft een van de hoogtepunten van het seizoen te worden! Erbij zijn? Bestel dan hier uw kaarten.

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(4207) "

Na hun succesvolle muzikale portrettering van Felix Mendelssohn enkele jaren geleden, wijden Sir John Eliot Gardiner en het London Symphony Orchestra zich nu aan het symfonisch oeuvre van Robert Schumann. Vorig jaar voerden ze in Londen en op tournee in Europa reeds onder meer Schumanns Tweede Symfonie uit. The Guardian oordeelde: ‘Gardiner remains one of the great Schumann interpreters, wonderfully alert to the music’s volatility and rigour. The LSO were on terrific form for him … the textural transparency and rhythmic elan proved utterly beguiling.’

 


De andere kant van Schumann


Robert Schumann is niet zozeer bekend om zijn symfonieën, maar meer om zijn pianomuziek en zijn liederen. In sommige opzichten zijn de symfonieën een verlengstuk van Schumanns pianowerken, maar ze zijn wel degelijk op een grotere schaal bedacht. Volgens John Eliot Gardiner tonen ze een andere kant van Schumanns ambities als componist: ‘Really, as one of the successors to Beethoven, Schumann tried his utmost to make a case for abstract music on a symphonic canvas, to be the equivalent of poetry or the novel – to be a literary equivalent of those works in musical terms. And I think he succeeds triumphantly.’

 

 

Volgens Gardiner hebben herorkestraties, zowel door Schumann zelf als door anderen, de symfonieën geen goed gedaan. Hij pleit ervoor de originele Schumann tevoorschijn te toveren: ‘Schumann’s orchestration, which he learnt from his colleague Mendelssohn, is incredibly transparent, and revealing of his personality and his turbulence. For that you have to be incredibly alert to the mood changes. You hear beautiful melodies, but there’s a subterranean effort below the surface, there’s subversion.’ Gardiner meent bovendien dat Schumanns muziek zich leent voor de kamerorkestachtige stijl van staand spelen (zoals Mendelssohn, als dirigent van het Gewandhausorchester, Schumanns symfonieën uitgevoerd zou hebben). ‘Without chairs the strings can stand closer together. They can hear each other better and they can move more freely – they can play like soloists. It gives extra energy. With Schumann that’s important – his sound palette is so full of light and shade, tension, suffering and pain. He’s the par-excellence Romantic composer, and his musical language is elusive.’

 

Topvioliste Isabelle Faust speelt Beethovens Vioolconcert

 

John Eliot Gardiner en het London Symphony Orchestra spelen op 31 januari Schumanns Ouverture Manfred en de ‘Rheinische’ Symfonie, zo genoemd omdat de componist de imponerende Rijn en zijn omwonenden in gedachten had, toen hij zijn Derde Symfonie schreef. De samenwerking met Isabelle Faust in Schumanns Vioolconcert was vorig jaar blijkbaar goed bevallen: nu keert de uitmuntende Duitse violiste bij Gardiner en het Londense orkest terug voor de uitvoering van Beethovens majestueuze Vioolconcert vol pathos en dramatiek.

 

 

London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Eliot Gardiner
Isballe Faust
viool
donderdag 31 januari, Grote Zaal 20.15 uur
Kaarten € 67 tot € 10
Bestel hier

 

Tekst: Anneloes Brand
Foto Sir John Eliot Gardiner: Sim Canetty-Clarke

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [1]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(4) "2052" ["media_galerij_id"]=> string(5) "21842" ["van"]=> string(19) "2019-01-13 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2019-02-06 10:00:00" ["type"]=> string(8) "featured" ["titel"]=> string(44) "Luistercursus Orgel: Bach en de kleine Prins" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(337) "

In de periode januari t/m mei 2019 speelt Geert Bierling, verdeeld over vier lunchconcerten, Vivaldi's Vioolconcerten op.3 L'Estro Armnico. De muziek op het programma van deze lunchconcerten kent een rijke geschiedenis vol prachtige verhalen. In twee colleges, gegeven door Geert Bierling, leert u de complete geschiedenis kennen.

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(723) "

Tijdens het eerste college maken we onder andere kennis met het instrumentale werk van drie Venetiaanse componisten (Vivaldi, Marcello en Albinoni) dat gedrukt werd in Amsterdam en over heel Europa werd verspreid. Ieder zich respecterend muziekcollege wilde deze werken spelen, met name de concerti waren zeer populair. Tijdens het tweede college zal Geert Bierling de deelnemers aan de speeltafel van het Doelenorgel kennis laten maken met de manier waarop de Concerten werden uitgevoerd.

 

Orgelcursus Bach en de Kleine Prins
Wo 6 februari -  deel 1
Wo 13 maart - deel 2

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [2]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(4) "2054" ["media_galerij_id"]=> string(5) "21846" ["van"]=> string(19) "2019-01-13 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2019-05-09 12:00:00" ["type"]=> string(8) "featured" ["titel"]=> string(43) "Ruben Hein voor het eerst solo in de Doelen" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(310) "

Ruben Hein staat op donderdag 9 mei in de Doelen met zijn eigen solovoorstelling Boventoon. Ruben laat aan de hand van zijn muziek en persoonlijke herinneringen, met de broodnodige zelfspot, zien hoe het voor hem was zijn nieuwe plaat Groundwork Rising te maken. Zijn meest persoonlijke werk tot nu toe.

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(1098) "

Voor dit album trok de zanger, pianist en songwriter zich enkele dagen terug in een bos met enkel een rammelende, rode piano. Daar vond hij zijn muzikale basis terug en legde hij de fundering van zijn nieuwe album. In zijn theatertour neemt hij jullie mee naar deze basis.

 

Een solo theatertour is een spannende stap voor Ruben. “Ik merk dat ik het vooruitzicht van een complete solo theatertour naast heel tof, behoorlijk spannend vind. Niet alleen omdat het in mijn eentje is daarom een wat andere aanpak vereist dan shows zoals ik ze gewend ben, maar omdat het de eerste keer is dat ik wat meer van mezelf laat zien. Verschuilen achter alleen muziek, of de bandleden om me heen, kan niet meer. Met als gevolg dat ik de tijd en rust hebt om dieper op de muziek, en de verhalen eromheen, in te gaan. Dat is voor mij een hele nieuwe, gave en spannende stap in mijn carrière.”

 

Ruben Hein
Boventoon
Donderdag 9 mei, 20.15 uur

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [3]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(4) "2048" ["media_galerij_id"]=> string(5) "21828" ["van"]=> string(19) "2019-01-07 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2019-01-22 12:00:00" ["type"]=> string(8) "featured" ["titel"]=> string(27) "Win de cd Winter van VOCES8" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(230) "

De Doelen verwelkomt voor de tweede keer dit seizoen VOCES8. De acht topvocalisten trakteren u op dinsdag 22 januari op een bonte verzameling ‘Winter Tales’: oorstrelende muziek voor de koude wintermaanden!

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(391) "

Het concert is inmiddels uitverkocht maar niet getreurd! Van VOCES8 mogen wij drie keer de gesigneerde cd Winter weggeven zodat u thuis alsnog kunt genieten.

 

Wilt u kans maken? Stuur dan een mail naar communicatie@dedoelen.nl onder vermelding van cd Winter.

 

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [4]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(4) "1934" ["media_galerij_id"]=> string(5) "21204" ["van"]=> string(19) "2018-09-18 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2019-04-05 12:00:00" ["type"]=> string(8) "featured" ["titel"]=> string(50) "Zangeres Magda Mendes wint Gouden Notenkraker 2018" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(329) "

Afgelopen week heeft de Rotterdamse zangeres Magda Mendes (5 april '19 in de Doelen) in Paradiso de vakprijs de Gouden Notenkraker gewonnen. Mendes kreeg meer stemmen van collega-muzikanten dan andere, bekende genomineerden zoals Waylon, Spinvis, De Jeugd van Tegenwoordig, Di-Rect, Ronnie Flex en André Hazes jr.

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(1315) "

De nominatie kwam op het juiste moment, vertelde Mendes in een interview in NRC. „Dat ik door collega-muzikanten ben genomineerd, deed me echt wat. Ik dacht: wow! Ze weten dat ik besta!”

 

Magda Mendes, geboren en getogen in Lissabon, woont sinds tien jaar in Rotterdam en heeft de afgelopen jaren de Rotterdammers kennis laten maken met de uit Lissabon afkomstige fado. In de Doelen presenteert ze in Club Doelen op vrijdag 5 april haar nieuwe programma Oliveiras. De zelfgeschreven liedjes op dit programma zijn gesitueerd op het platteland van centraal Portugal.

 

 

 

Magda Mendes
Oliveiras - ‘Een ode aan het vergeten Portugese platteland’ (première)
Vrijdag 5 april, 20.30 uur Club Doelen

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } }