de zalen van de Doelen

De Doelen is een enorm gebouw. Dwalend door het pand kan je 33 ruimtes tegenkomen, ieder met een eigen functie. Denk aan de concertzalen, repetitielokalen, kleedkamers en presentatieruimtes. Daarnaast zijn er nog verdiepingen met kantoren. Hieronder nemen we je mee langs de diverse ruimtes en vertellen we wat leuke weetjes. 

 

drie kwartieren 

Het gebouw is opgedeeld in drie ‘kwartieren’: Grote Zaal Kwartier, Jurriaanse Kwartier en het ‘zakelijke’ Willem Burger Kwartier. De drie delen kunnen met elkaar verbonden worden. Tijdens het IFFR worden bijvoorbeeld zowel de Willem Burger Hal als de Jurriaanse Foyer omgetoverd tot festivalhart. Maar alle kwartieren kunnen ook los van elkaar gebruikt worden, zodat er meerdere evenementen tegelijk plaatsvinden.

 

concertzalen 

De zalen waarin concerten voor publiek worden gegeven zijn de bekendste: de Grote Zaal, de Jurriaanse Zaal en de Eduard Flipse Zaal. 
 
De Grote Zaal draagt uiteraard deze naam vanwege het formaat. Sinds de verbouwing in 2009  - waarbij stoelen werden vernieuwd, het ventilatiesysteem vervangen en de techniek verbeterd  - telt de grootste zaal van de Doelen 2190 zitplaatsen. Het podium bevat een geavanceerd computersysteem waarmee met een druk op de knop de voorkeursopstelling van bekende orkesten verschijnt. 
 
De verbouwing van de Kleine Zaal in 1997 is grotendeels te danken aan de steun van de J.E. Jurriaanse Stichting, vandaar de naamswijziging naar Jurriaanse Zaal. Deze zaal wordt gezien als een van de beste ter wereld voor kamermuziek en wordt door de Doelenmedewerkers de ‘Jur’ genoemd. 
 
De Eduard Flipse Zaal is de plek voor (kleinschalige) pop en jazzconcerten. De zaal is vernoemd naar Eduard Flipse (1896 -1973), van 1926 tot 1962 de dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In 1973 repeteerden The Rolling Stones hier vijf dagen lang in het geheim voor hun Europese tournee.  


flexibel terrein

Het Willem Burger Kwartier werd in 2000 geopend en is speciaal gebouwd voor congressen en zakelijke bijeenkomsten. Het multifunctionele gebied wordt inmiddels ook regelmatig omgetoverd tot festivalhart of unieke concertzaal, waar het publiek van nog dichter bij de muziek kan beleven. In het verleden heeft dit keurige zakelijke gedeelte zelfs gediend als sportterrein! 

 

vrouwen

“Zoals in de tuin van de oude Doelen vele feesten zijn gegeven, verwacht ik dat in en om de Doelen het feestelijk hart zal kloppen van het nieuwe Rotterdam”, aldus wethouder Nancy Zeelenberg in Het Vrije Volk op 18 mei 1966. Jannetje (Nancy) Zeelenberg (1903-1986) was de eerste vrouwelijke wethouder van Rotterdam. In 1966 opende zij de Doelen, een plek die zij tot aan haar overlijden regelmatig bezocht. Boven de Feestzaal ‘hangt’ een ruimte die naar haar vernoemd is, de Zeelenbergzaal. Overigens droeg de Doelen jarenlang de bijnaam ‘Zeelenburcht’. 
  
Ook de Van Cappellen Zaal is verbonden aan de bijdrage van een vrouw. De gelijknamige stichting werd in het leven geroepen door Anna Maria van Cappellen en haar echtgenoot Johannes Nolen ter ondersteuning van een breed scala aan algemene en culturele belangen. In 2019 werd de Van Cappellen Zaal heringericht voor inleidingen, gesprekken en kleinschalige optredens. De nieuwe frisse muurschildering van kunstenaar Jeroen Erosie is geïnspireerd op graffiti letters.

 

ontwikkelaars van Rotterdam 

Veel zalen dragen de namen van notabelen uit het Rotterdamse bedrijfsleven. Denk bijvoorbeeld aan Karel van der Mandele, Willem Burger, Willem van der Vorm en Rudolf Mees. Zij waren de drijvende kracht achter de ontwikkeling van Rotterdam in de twintigste eeuw, de groei van de Rotterdamse haven en zetten zich in voor het sociale en culturele leven in de stad. Velen speelden tevens een belangrijke rol in de wederopbouwprojecten na het bombardement in 1940. De Doelen was het eerste culturele centrum dat geopend werd na de vernieling van de binnenstad. Een groot succes. Er was sprake van een ‘Doeleneffect’: door de opening van de Doelen kwamen culturele activiteiten in de binnenstad weer tot leven. 

componisten van Nederland 

Achter de schermen zijn nog vele kleine kamers, waar het publiek niet komt. Hier wordt nog even die ene solo voorbereid of de stropdas voor de spiegel rechtgetrokken. De meeste kleedruimtes dragen namen van Nederlandse componisten, zoals Jan Pieterszoon Sweelinck, Henk Badings of Alphons Diepenbrock. Een aantal van hen speelden ook een belangrijke rol in het Rotterdamse muzikale leven, bijvoorbeeld als directeur van het Rotterdams Conservatorium (Willem Pijper). 

cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren. meer informatie…

cookie instellingen