Jean Rondeau
© Clement Vayssieres

Jean Rondeau

Gradus ad Parnassum: solo-recital van klavecimbel-ster
  • do 23 nov ’23
    deuren open
    19:00
    start
    20:15
    eind
    21:30
    Jurriaanse Zaal

Jean Rondeau behoort tot een nieuwe generatie Fransen die met hun eigenwijze en vrije attitude iets onverwacht cools geven aan barok. Dat eigenwijze zit ook in dit recital: Rondeau pusht het klavecimbel tot net voorbij zijn grenzen. 

Want de opkomst van de pianoforte (voorloper van de piano) geeft componisten zó veel nieuwe mogelijkheden dat eind 18de eeuw de klavecimbel uit beeld verdwijnt. Toch laat de Fantasie van Beethoven, geschreven voor klavecimbel, zien dat de klavecimbel nog aantrekkingskracht had. Dit recital kun je eigenlijk horen als een statement tegen het constante streven naar vernieuwing en modernisering: wat als we het oude iets minder snel weggooien? 

Met zijn Quatuor Nevermind maakt hij furore maar ook solo is Jean Rondeau fenomenaal. The Washington Post: “Rondeau is a master of his instrument with the sort of communicative gifts normally encountered in musicians twice his age. He internalizes the music he plays so completely that any interpretive ambivalence or miscalculation is unthinkable. The sincerity and modesty of his delivery are the keys to its power.”.

Dit concert is onderdeel van de serie: kamermuziek & recitals. 

programma

Fux Harpeggio | Haydn Pianosonate nr.31 | Clementi N°45 - Preludio Andante malinconico in C minor Gradus ad Parassum, op.44 | Beethoven Prelude nr.2 voor piano en orgel, op.39 | Mozart Pianosonate nr.16 | Beethoven Prelude in f | Mozart Fantasie in d | Mozart Rondo in a

 

download de programmatoelichting

credits

Jean Rondeau klavecimbel