© Melle Meivogel

Wagners Wesendonck Lieder en Sjostakovitsj' laatste symfonie

Noord Nederlands Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen met Wiebke Lehmkuhl
  • vr 10 feb ’23
    20:15
    Grote Zaal
  • Excl. servicekosten: €3,50 per bestelling (m.u.v. externe verkoop). Meer weten over de servicekosten? Klik hier.
    Lees hier over het ruilbeleid. 

Sjostakovitsj: de ondoorgrondelijke anti-held die zich met zijn ironische muziek afzette tegen het Sovjet-regime. Of misschien toch niet? Wat zijn politieke standpunt ook was, in zijn leven heeft de componist nooit échte vrijheid gekend. Deze beschrijving van zijn laatste symfonie is daarom niet zo gek: ‘alsof deze het leven beschrijft vanuit de gevangenis van het bestaan’.
“Ik wilde een vrolijke symfonie schrijven, maar het pakte anders uit.” Aldus Sjostakovitsj, die in zijn laatste symfonie terugkeek op een bewogen leven. Het werk begint met de vrolijke klanken van een speelgoedwinkel; het slot is droefgeestig en kil. Tientallen jaren van Sovjet-repressie hadden de componist geestelijk uitgehold. En toch ontbreekt zelfs in deze aangrijpende zwanenzang zijn typische wrange humor niet.

Wagner werd beroemd door zijn mega-opera’s vol magie, fatale liefde en bloedwraak. Verrassend genoeg schreef hij ook een paar intieme liefdesliederen. Of het nou de vermoedde stiekeme liefde was tussen Wagner en Wesendonck, of puur de kracht van haar teksten; de Wesendonck Lieder zijn liefdevol en intiem. Spannende materie – maar dat hoort bij Wagner.

programma

Wagner/Henze Wesendonck Lieder | Sjostakovitsj Symfonie nr. 15

download hier de programmatoelichting

credits

Noord Nederlands Orkest | Hartmut Haenchen dirigent | Wiebke Lehmkuhl alt