Vuurwerk en passie - Nieuwjaarsconcert Sinfonia Rotterdam

Op zaterdag 12 januari geeft Sinfonia Rotterdam onder leiding van Conrad van Alphen een feestelijk nieuwjaarsconcert in de Jurriaanse Zaal van de Doelen. De formule van huisensemble Sinfonia Rotterdam is inmiddels bij velen bekend: een compact, spetterend concert van ongeveer 70 minuten zonder pauze, waarbij de dirigent de werken toelicht vanaf het podium. En na afloop kunt u onder het genot van live-muziek oesters eten van de Oestercompagnie en samen met de musici het glas heffen op 2019! Bestel hier uw kaarten.



Conrad van Alphen, de bevlogen artistiek leider van Sinfonia Rotterdam zette voor de verandering eens geen Mozart op het programma, maar huzarenstukken van De Sarasate en Saint-Saëns, waarbij violiste Maria Solozobova als soliste optreedt, en de heerlijke operamelodieën van Bizets Carmen. Van Alphen: ‘Het concertprogramma is een spectaculaire mix van temperament, melancholie, tragedie en emotie, die ieders hart sneller doet kloppen. Rijke melodieën en virtuositeit worden direct omgetoverd in gevoelens van verleiding, liefde en passie. Een ideale start voor 2019!'

De beroemde opera Carmen van Georges Bizet gaat over de fatale liefde tussen een zigeunerin en een afvallige soldaat. De Parijs première in 1875 kreeg niet veel bijval, maar later dat jaar werd de opera bejubeld in Wenen, waarna vele opvoeringen in andere operasteden volgden. Bizet zelf maakte het succes van zijn opera niet meer mee, laat staan dat zijn meesterwerk meermalen werd bewerkt en hergebruikt. Zijn vriend Ernest Guiraud bijvoorbeeld stelde twee orkestsuites uit Carmen samen, die al gauw tot de concertfavorieten behoorden. Conrad van Alphen koos voor dit concert voor de Carmen Suite van de Russische componist Rodion Sjtsjedrin: ‘De bewerking van Sjtsjedrin is voor strijkorkest, gecombineerd met alle denkbare slagwerkinstrumenten, bespeeld door vijf slagwerkers. Hij houdt de muziek van Bizet geheel overeind, maar door zijn speelse en humoristische bewerking steekt hij Carmen in een nieuw jasje. Uitermate geschikt voor Sinfonia Rotterdam, het dynamische kamerorkest van de grote havenstad.’

 

De Russische violiste Maria Solozobova voegt zich bij Sinfonia Rotterdam op het podium voor de uitvoering van twee spektakelstukken: De Sarasates en Saint-Saëns Introduction et Rondo capriccioso. Het laatste bestaat uit een beschouwelijke Introduction en een spectaculair Rondo capriccioso, bijna als een operarecitatief en een adembenemende aria vol vuurwerk. Camille Saint-Saëns componeerde het werk in 1863 voor zijn vriend Pablo de Sarasate, de Spaanse duivelskunstenaar – vandaar dat het virtuoos is en Spaans getint. De Sarasates eigen Zigeunerweisen zijn zoals te verwachten van een vioolvirtuoos/componist: speeltechnisch veeleisend, bezield én vol vuur. Conrad van Alphen kijkt erg uit naar het optreden met Solozobova, met wie hij enkele keren eerder samenwerkte: ‘Maria Solozobova – aan het begin van het seizoen nog te gast in de gouden zaal van de Wiener Musikverein – is een buitengewoon virtuoze musicienne, die qua muzikaliteit en karakter perfect bij deze muziek past.’

 

Vuurwerk, passie en bubbels: het kan niet anders dan een onvergetelijk nieuwjaarsconcert worden!

 

zaterdag 12 januari 2019, 19.30 uur
Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen
Kaarten € 31 / € 10 (t/m 26 jaar en CJP)
Bestel hier
 

 

Foto: Maria Solozobova © Kaupo Kikkas
Tekst: Anneloes Brand

 

© De Doelen

powered by Peppered