Coal Harbour meer dan een combinatie van klassiek en Jazz

Vier strijkers, drie blazers en een ritmesectie. Met de band Coal Harbour zoeken bandleider en pianist Robert Koemans en drummer Willem Romers een nieuw geluid. Op vrijdag 25 mei presenteert de groep het debuutalbum JOLT in Club Doelen.



Het collectief Coal Harbour gaat al even mee 
Maar de koers wordt langzaam verlegd en met die verandering is de band ook anders gaan klinken. Van bewerkingen van composities van vroeg twintigste-eeuwse componisten als Debussy afgewisseld met jazzklassiekers naar steeds meer eigen werk met een een eigen sound. “De jazzstandards hebben we er op gegeven moment uitgegooid”, zegt Koemans. “Het was niet interessant genoeg. Jazz met strijkers, het kan werken, maar je moet oppassen dat zo’n strijkkwartet niet alleen wordt ingezet om de klankkleur. Dat zou de ontwikkeling van ons eigen geluid in de weg zitten. We willen het collectief horen”, zegt Koemans.

Al tijdens zijn studie verdiept Koemans zich naast het hoofdvak piano ook in de compositieleer. “Ik heb mijn scriptie geschreven over het schrijven voor strijkkwartet. Wat zijn de arrangeerstechnieken en wat kan er allemaal met een cello, wat zijn de liggingen.” Debussy en Ravel speelden een grote rol in zijn analyses. “Debussy is bijvoorbeeld een componist die vergelijkbare harmonisaties gebruikt die je ook in de jazz hoort terugkomen. Hij was een pionier op harmonisch gebied en zoekt de randen op van atonalitiet. Zijn werk kent een enorme schoonheid en rauwheid ineen. Dat grijpt mij erg aan. Ik denk vaak, wauw.”

In maart van dit jaar vertrok het gezelschap naar Osnabrück om daar voor twee dagen beslag te nemen op de studio Fattoria Musica met geluidstechnicus Chris Weeda. “Die hebben we omgedoopt tot The Wizard of Osnabrück”, zegt Romers. “Die man is waanzinnig.” Maar twee à drie dagen opnemen gaat je niet in de koude kleren zitten. “Je bent van tien tot zeven aan het werk en we hebben er bewust voor gekozen om alles live in te spelen. Daar moet je wel de energie voor hebben. De eerste twee takes blijken toch altijd de beste. Dat is echt zo.” Koemans zegt beslist: “Het gaat om kloten. Er moet een bepaalde intensiteit zijn en je moet je supergoed focussen.”

JOLT
Op het nieuwe album JOLT staan elf stukken. Het zijn bewerkingen van grote componisten als Debussy, Elgar en Rachmaninov en veel eigen werk. Koemans schreef een suite van vijf delen, met een ‘feature’ voor strijkers en blazers. “Ik vind het ontzettend leuk om te experimenteren met ritmische en melodische motieven. In dit stuk zitten elementen van minimal music, maar ook sprekende melodieën en rauwe grooves. Het uitgangspunt is iets te maken wat we gaaf vinden.”

Coal Harbour
Vrijdag 25 mei, Club Doelen

© De Doelen

powered by Peppered