Beleef een nacht in een roemruchte jazzclub in Harlem

In de muziekvoorstelling Swingin’ Harlem beleeft u een nacht in een clandestiene jazzclub in New York tijdens de beruchte drooglegging. Drank is verboden in de roaring twenties, maar vrijwel niemand is nuchter. De muziek bruist zoals hij nog nooit heeft gedaan. Een interview met jazzmusicus Koen Schouten, die tijdens de voorstelling vertelt over de roaring twenties & thirties.



Een verbod op alcohol en toch een bruisend nachtleven, hoe kan dat?

‘Omdat vrijwel heel Amerika die drooglegging zo belachelijk vond, werd hij massaal genegeerd. Dat zorgde voor saamhorigheid en zelfvertrouwen onder de bevolking. Daar waren veel nieuwe Amerikanen uit Europa bij en zwarte mensen die het racistische zuiden waren ontvlucht. Zij kwamen samen in het nachtleven van Harlem. Dat was enorm, en omdat het verstopt was kon er veel meer.
Als je er als club een beetje bij wilde horen moest je een goede jazzband hebben. De concurrentie was moordend. Wij kennen nu nog de Cotton Club en Smalls Paradise, maar er waren in Harlem letterlijk honderden clubs in die tijd waar waanzinnig werd gespeeld.’

Is het een concert of meer een theatershow?

‘Het is allebei, dat vind ik zo leuk. De muziek speelt de hoofdrol. Die is onversneden en van hoge kwaliteit. Er zitten waanzinnige muzikanten in de zevenkoppige band. Zoals drummer Gijs Dijkhuizen, een beest met een unieke drive. Samen met bassist Marius Beets is hij onverslaanbaar. Saxofonist Ben van den Dungen - tevens een van de producenten - is levende jazzgeschiedenis, zijn sound is geweldig. Zangeres Izaline Calister idem. Miguel Rodriguez is een van de meest gevraagde en muzikaalste pianisten van Nederland. Zo kan ik doorgaan.

Wat is het theatrale aspect?

‘Jeffrey Spalburg - bekend als o.a. MC, acteur en comedian bij Comedy Café - kruipt in de huid van enkele figuren die in de club rondlopen: een innemende hosselaar, een gewiekste bandleider en een smerige pooier. Hij doet dat op een ontwapenende, poëtische manier. Hij blijkt ook nog eens geweldig te kunnen zingen, dat is een cadeautje.
Verder ben ik er het publiek te vertellen over het soort plek waar we nou eigenlijk zijn, het spannende van al die menselijke verhalen en achtergrond te geven over de personages.’

Moet je van jazz houden om de voorstelling te kunnen waarderen?

‘Nee hoor. De jazzmuziek uit de jaren twintig en dertig is heel toegankelijk en opbeurend. Het is kunst en entertainment tegelijk. Ik denk dat veel mensen onbewust ook wel wat nummers zullen kennen. Daarnaast maakt het veel uit in wat voor omgeving je iets hoort. Je ervaart een band in een kroeg met vrienden om je heen toch ook heel anders dan in een groot stadion? Wij zorgen dat er een sfeer ontstaat die precies bij de muziek past: intiem, los en stijlvol tegelijk. Fanatieke jazzliefhebbers komen ook aan hun trekken, vanwege de kwaliteit van de muziek. Dat blijkt ook wel uit de reacties tot nu toe, die zijn superenthousiast.’

New York Round Midnight met Izaline Calister
Swingin’ Harlem
zaterdag 31 maart in de Doelen
Bestel hier kaarten

© De Doelen

powered by Peppered