Interview stersopraan Anna Prohaska

Anna Prohaska stelde een bekroond programma samen rond twee Afrikaanse vorstinnen: Dido en Cleopatra. Hun hartstochtelijke aria's vormen uitgelezen materiaal voor de Oostenrijkse stersopraan. Voor het Doelen Magazine ging Guido van Oorschot in gesprek met Prohaska. 'Ik zing niet om de roem en het geld. Ik zing omdat muziek raakt aan mijn diepste emoties.' 



Sterke vrouwen, verliefde vrouwen, versmade vrouwen. De Oostenrijkse sopraan Anna Prohaska (34) komt ze in haar werk volop tegen. Soms heet de operaheldin Dido en zwaait ze de scepter over Carthago, aan de Noord-Afrikaanse kust. Dan weer heet ze Cleopatra en heerst ze over Egypte. 'Ze intrigeren me', zegt Anna Prohaska. 'Allebei raken ze verstrikt in de netten van liefde en politiek. Allebei treuren ze om een minnaar. En onder druk kiezen ze allebei voor de dood. Het leek me interessant hun verhalen in één programma te combineren.'

Serpent & Fire, slang en vuur, heet het recital dat Prohaska rond de twee vorstinnen heeft gemaakt. Wie z'n klassiekers kent, weet dat de titel verwijst naar de manier waarop de vrouwen uit het leven zijn gestapt. Cleopatra deed het met slangengif, Dido klom op een brandstapel. Door de eeuwen heen kregen ze hartstochtelijke aria's te zingen. Denk aan Dido's lament, de befaamde treurzang waarin Dido het leven vaarwel zegt op de sublieme noten van Henry Purcell. Natuurlijk zit dat stuk tussen de aria's waarmee Prohaska in april 2018 naar de Doelen komt. Fans hebben de dag in hun agenda allang geblokkeerd. Want weinig zangeressen kunnen zo meeslepend dromen en hunkeren als Anna Prohaska.

Zowel kwinkelerende hoogte als emotionele diepgang kan ze kwijt in Serpent & Fire. De aria When I am laid in earth, beter bekend als Dido's lament, is natuurlijk verplichte kost. Ook Händels opera Giulio Cesare in Egitto laat Prohaska zich niet ontnemen, met een glansaria voor Cleopatra. Een stuk obscuurder zijn de stukken van barokcomponisten als Christoph Graupner, Johann Adolf Hasse en Daniele da Castrovillari.
'Hoe ik hen op het spoor kwam? Gewoon gegoogeld, waarna ik de muziek kon aanvragen bij bibliotheken. Graupners opera Dido, Königin von Carthago kende ik toevallig al van de bijrollen die ik er ooit in had gezongen. En de dirigent die me in Rotterdam begeleidt, Giovanni Antonini, kwam aanzetten met Castrovillari. Diens Cleopatra-aria had hij al eens uitgevoerd met Cecilia Bartoli. Eerst was ik sceptisch: hè, niet weer zo'n klaagzang. Maar
het stuk bleek perfect in het programma te passen.' Van Dido en Cleopatra gaat een geheimzinnige bekoring uit, vindt Anna Prohaska. 'Het zijn geen eendimensionale vrouwen. Ze zijn zelfbewust en onafhankelijk, maar hebben wel een man nodig om hun politieke doelen te verwezenlijken. Als je destijds iets voor elkaar wilde krijgen, moest
je kennelijk de vrouw, minnares, moeder of zus zijn van een machthebber. Gelukkig heeft Cleopatra één dimensie die aan Dido ontbreekt: het flirtende en capricieuze. Zo kan ik de lamento's afwisselen met frivoler werk.'

Lees hier het complete interview van Guido van Oorschot met Anna Prohaska in het nieuwste Doelen Magazine.

Anna Prohaska & Il Giardino Armonico
Serpent & Fire
woensdag 4 april 2018
Bestel hier kaarten
 

© De Doelen

powered by Peppered