De diversiteit van Liza Ferschtman

Ma 01 januari 2018

In de Doelen geeft Liza Ferschtman dit seizoen acte de présence in een keur aan programma’s. Verscheidenheid alom. Doelen Magazine sprak de violiste uitgebreid in aanloop naar dit concert. Lees hier het interview.

Is dit Liza Ferschtman ten voeten uit? 
‘Soms denk ik dat mijn kracht mijn zwakte is. Ik speel gemakkelijk diverse muziekstijlen. Het schakelen tussen alle verschillende projecten die ik op mijn bordje gooi, is nog wel de grootste uitdaging. De juiste focus en concentratie voor ieder item opbrengen is geen sinecure.’ 

Die verscheidenheid ontwikkelde Ferschtman zelf.
Als het had gelegen aan haar ouders, de cellist Dmitri Ferschtman en de pianiste Mila Baslawskaja, zou ze zich meer gericht hebben op het ijzeren repertoire. Maar Ferschtman sloeg haar vleugels uit, en grijpt kansen waar ze zich voordoen. De programmering van haar eigen Delft Chamber Music Festival is een mooi voorbeeld van haar inventiviteit. Altijd weer iets nieuws uitproberen, of het nu een voorstelling met dansers is of een duik in het onbekende met het Rembrandt Frerichs Trio

‘Mijn eerste samenwerking, twee jaar geleden, met het trio van Rembrandt was een mooie en leuke uitdaging. Ik ben er beslist geen doorontwikkelde improvisator van geworden, toch ben ik wel op een bepaald spoor gezet. Ik hou van jazz, maar speel het zelf nooit, improviseren kan ik ook niet… Ik ben niet thuis lekker aan het fidelen, ik ben een bladmuziekmens. Maar het idee van een beetje meer vrijheid tussen mij en mijn instrument is er wel gekomen aan de hand van deze samenwerking. Het kost me enorm
veel inspanning om me zo vrij te voelen, maar de gêne van het begin is eraf. Ik stelde zulke hoge eisen aan mezelf dat ik eigenlijk niets durfde. Het komende programma, The
Contemporary Fortepiano, zal een stuk veiliger voelen. De jongens hebben mij er goed doorheen geloodst, de vorige keer.’

Kern
‘Opmerkelijk genoeg’, vervolgt Ferschtman, ‘past het ook wel weer bij me om op een dergelijke, vrije manier muziek te maken. Ik ben een dualistisch typetje: nieuwsgierig en
conventioneel tegelijk. Waar ik ook voor kies, het belangrijkste vind ik dat de muziek tot z’n recht komt, om die reden ben ik musicus geworden.

Musici zijn altijd op zoek naar vernieuwing: wat is de noodzaak om al dat bestaande materiaal opnieuw uit te voeren? Gekkigheid is niet mijn weg; dus aparte dingen in de interpretatie, alleen om iets nieuws te doen, dat stuit me tegen de borst. De relevantie van een uitvoering ligt bij de uitvoerder, diens overdracht is essentieel, maar zonder dat het een pose wordt. Acteren kan ik niet, ik ben altijd mezelf. Na een concert ben ik uitgeput, volgens mij is dat een teken van hoe betrokken ik ben.’ ‘Het basisidee van ieder concert is niet dat je een stuk fris wil laten klinken, maar het beste willen halen uit wat er geschreven staat in de partituur. Je probeert heel dicht te komen bij datgene wat door de componist is opgeschreven, je probeert achter de waarheid te komen, tot de kern te geraken. Dat kan alleen door heel diep te graven.’ 

Liza Ferschtman & muzikale vrienden
zondag 14 januari 2018
Zondagochtendconcert met Messiaens bloedstollend mooie Quatuor pour la fin du temps
.

Rembrandt Frerichs Trio & Liza Ferschtman
vrijdag 9 maart 2018
In The Contemporary Fortepiano mixen Ferschtman en het Rembrandt Frerichs Trio Bach met jazz, improvisatie en hedendaags klassiek.

Liza Ferschtman, Geert Bierling, Eric Hoeprich, e.v.a.
zondag 22 april 2018
Late en laatste werken van Brahms tijdens het Brahms Festival.

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen concerten in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.