Miroca Paris stapt uit Cesária’s schaduw

Vr 15 september 2017

Na elf jaar als percussionist bij Cesária Évora en een half leven in de bands van zijn beroemde familieleden, zoals Tito Paris, zoekt de jonge Miroca Paris nu de spotlight als singer-songwriter en componist. Op 25 november presenteert hij in de Doelen zijn sprankelende debuut-cd D’Alma. Hij vertelde ons over de weg ernaartoe. ‘Dit album heeft echt die Creoolse vibe, die eilandensfeer.’

Was het voor jou een natuurlijke stap om muzikant te worden?
‘Ja, ik weet niet beter. Ik kom uit een familie van muzikanten en begon als gitarist en zanger in de straten van Mindelo (Kaapverdië, red.). Toen ik in Lissabon aankwam speelden mijn ooms in café Beleza, het beste podium daar voor Afrikaanse muziek. Ik was pas zestien, zeventien en ik zei: ik wil zingen. Ze antwoordden: ga maar achter de conga’s zitten. Ik voelde er weinig voor, maar iemand zei tegen mij: dit is een kans, die moet je met beide handen aangrijpen.’

Hoe kwam het dat je al zo snel bij Cesária Évora kon gaan spelen?
‘Een jaar later kwam ik terecht in de band van Sara Taveres. Met haar deed ik ook voor het eerst de Doelen aan, ik geloof in het jaar 2000. Op een dag zag de grote José da Silva me spelen en contracteerde me als percussionist bij Cesária Évora.’

Hoe was het om met haar te spelen?
‘Het was waanzinnig; ik denk niet dat ik ooit nog met iemand van dat kaliber zal spelen. Cesária was een ware diva, maar ze was iemand die niet repeteerde of oefende. Dus de eerste paar avonden van een tournee kwam het voor dat ze een lied begon te zingen en gewoon in hoesten uitbarstte, het nummer staakte en zei: ‘mag ik een glaasje water?’ Het publiek vond het prachtig, maar wij moesten improviseren en bijvoorbeeld een gitaarsolo inzetten. Er zijn zoveel voorbeelden…’

Vertel.
‘Cesária praatte in zichzelf. En dan niet zachtjes, maar gewoon in de microfoon. Dan zei ze dus: ‘oef, ik moet echt even water drinken… de jongens zeiden nog dat ik moest oefenen voor een tournee…’ En dat allemaal in het Creools, dus vrijwel niemand verstond haar, maar wij moesten ermee dealen. Op een gegeven moment leerde de geluidsman om echt pas de microfoon open te zetten als zij het nummer ging inzetten.’

Hoe kwam je ertoe om na meer dan tien jaar de gitaar weer op te pakken?
‘Cesária deed nooit een soundcheck. En ik ben een beetje een control freak, dat komt nog uit mijn tijd in Cabo Verde: als je beperkte middelen hebt dan moet je zorgen dat het toch goed klinkt. Ik wil dus altijd checken of alles goed klinkt, dus ik ging voor haar de soundcheck doen. Dat wakkerde mijn oude liefde voor zingen weer aan. In die tijd begon ik ook de achtergrondzang te verzorgen voor Cesária zowel als Sara.’

Wat kunnen we muzikaal verwachten van je debuutplaat?
‘Het is een vocale cd geworden met veel Kaapverdische ritmes maar ook invloeden van Braziliaanse samba en chorinho, Colombiaanse cumbia, Afrikaanse muziek zoals Angolese semba, veel gitaarritmes en percussie. De plaat is met de hulp van Cubaanse en Braziliaanse musici in zes landen opgenomen: Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten, Nederland, Portugal en Kaapverdië. In alle opzichten representeren mijn nummers het kruispunt van culturen dat Kaapverdië is. Die fusie van muziekstijlen, die cocktail van culturen: dat is de Kaapverdische muziek natuurlijk altijd geweest.’ 

Klopt het dat de funaná een bijzondere plaats inneemt?
‘Ja, er staan er drie op de plaat. De funaná is een oud Kaapverdisch ritme dat onder het Portugese bewind verboden was. Het was een ritme van vrijheid, of meer een muziekstijl die je doet roepen om vrijheid. Voor wie het niet kent: het klinkt als een hele snelle merengue, maar dan op z’n Afrikaans. Ik ben dol op dat ritme. It makes me fly.’

Wat kenmerkt dit album het meest?
‘De Creoolse vibe. De cd heeft echt een eilandensfeer. Ik zing ook in mijn moedertaal, het Creools. Ik wilde heel dicht bij de eilanden en bij onze taal blijven, om onze cultuur met respect te behandelen.’

Zien we je in april nog bij Sara Tavares op het podium?
‘Zeker! Ik speel dan als drummer mee tijdens haar concert, dus jullie zullen me dit seizoen twee keer zien!’
 

Bestel hier kaarten voor Miroca Paris, zaterdag 25 november in de Doelen
Jonger dan 27 jaar? Dan kosten kaarten slechts een tientje.

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen concerten in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.