Messiaen, Ravel, Kortekaas en Stravinsky’s Sacre

Nationaal Jeugdorkest en Antony Hermus
  • Wed 18 Jan ’23
    20:15
    Grote Zaal
  • Excl. €2,75 service costs per order (i.e. external sales). Click here to learn more about service costs.
    Read about the exchange policy here.

Jezus die sterft aan het kruis; de twee schapen die Daphnis doodt om zijn liefde aan Chloé te bewijzen en een jong meisje dat zich dood danst in de Sacre: offers komen in allerlei vormen en maten voorbij in dit programma. Maar hoe klinkt een offer? 
 
Bij Messiaen (Les offrandes oubliées was zijn doorbraak als componist) voel je de constante spanning tussen het mysterieuze hemelse en de menselijke zonde. In Daphnis et Chloé is het offer maar een klein passerend moment als ultiem bewijs van de liefde tussen de twee; een liefde die als een soort romantische koortsdroom klinkt, waarin een offer prima past. In Stravinsky’s Le sacre du printemps val je als in een achtbaan van het een in het ander met juist het offer als groots en dramatisch hoogtepunt; een stuk dat altijd spannend blijft, zelfs al hoor je het voor de honderdste keer. Jonge componist Bram Kortekaas schrijft met zijn nieuwe werk een eerbetoon aan de Sacre

program

Messiaen les offrandes oubliées | Ravel Daphnis et Chloé suite nr. 2 | Kortekaas nieuw werk | Stravinsky Le sacre du printemps 

credits

Nationaal Jeugdorkest | Antony Hermus dirigent