geannuleerd | La femme 100 têtes

DoelenEnsemble - Nicole Jordan & Maarten van Veen
  • Fri 9 Apr ’21
    20:15
    Jurriaanse Zaal
    canceled

Dit concert is verplaatst van 3 april 2020 naar 9 april 2021. Kaartkopers worden per e-mail geïnformeerd.

Bekijk de laatste updates over uw concert op dedoelen.nl/update

Pianist Maarten van Veen en mezzosopraan Nicole Jordan brengen twee gefragmenteerde werelden samen tot een nieuw geheel.

La femme 100 têtes (1929) van Max Ernst is een collage van negentiende-eeuwse houtgravures uit tijdschriften, encyclopedieën en romans. De beelden vertellen in negen hoofdstukken het verhaal van een vrouw, door sommigen gezien als Maria. Componist Erik Satie gebruikte voor zijn composities een soortgelijke collagetechniek. Ongeacht de inhoud, schakelde Satie een diversiteit aan muziek aan elkaar, waarmee hij wars tegen alle tradities en verwachtingen in ging.

- La femme 100 têtes was de eerste collage-roman. De titel op zich is al een collage van betekenissen: De vrouw honderd hoofden zowel als De vrouw zonder hoofd- en er zijn meer mogelijkheden dan '100 têtes', 'sans tête', 's'entête' of 'sang tête'. In negen hoofdstukken worden de belevenissen "verteld" van een vrouw, in wie sommigen Maria zien. Zij heet Wirrwarr, Perturbation en Germinal ('mijn zuster', eenzaam bivakkerend tussen fantomen en mieren). Aangezien de pagina's steeds één prent en een kort onderschrift (de legenda) bevatten, volgt de lezer vooral het spoor van de illustraties. Al werken ze met opzet verwarrend, de bijschriften zijn van cruciale betekenis. In het eerste hoofdstuk bijvoorbeeld blijken de achtereenvolgende collages als geheel stelling te nemen tegen het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis. De legenda zijn door Ernst later ook apart gepubliceerd als Le poème de la femme 100 têtes (1959). Twee andere collage-romans werden gepubliceerd in 1930 en 1934. Rêve d’une petite fille qui voulut entrer au Carmel heeft een zekere verhaallijn en in Une semaine de bonté zijn de beelden ontleend aan erotiek, hysterie en mystiek. - 'Nationale Bibliotheek'

In dit beeldende concert brengen pianist Maarten van Veen en mezzosopraan Nicole Jordan deze twee gefragmenteerde werelden samen tot een nieuw geheel.

program

Satie liederen | Ives liederen | Ernst prenten

Om 19.15 uur gesprek met Maarten van Veen en Nicole Jordan op de Red Sofa

credits

Nicole Jordan mezzosopraan | Maarten van Veen piano
 

cookies

By continuing to browse our site, you are accepting our cookie policy. This allows us to offer you personalized promotions and content tailored to your interests, we can also connect to social networks, analyzing and executing traffic, statistics and site performance.