La femme 100 têtes

Nicole Jordan & Maarten van Veen
  • vr 3 apr ’20
    20:15
    Jurriaanse Zaal
  • Prijzen exclusief servicekosten vanaf €2,75 per bestelling (m.u.v. externe verkoop). Meer weten over de servicekosten? Klik hier.

Pianist Maarten van Veen en mezzosopraan Nicole Jordan brengen twee gefragmenteerde werelden samen tot een nieuw geheel.

***

Naar aanleiding van de besluitvorming van de Rijksoverheid en RIVM inzake COVID-19 zijn wij genoodzaakt dit concert tot nader order op te schorten. Voor algemene informatie over tickets en onze maatregelen met betrekking tot COVID-19 kijkt u op deze pagina. 
 
** ENGLISH ** 
 
As advised by the Dutch government and RIVM we are to postpone this event until further notice. For general information about tickets and the COVID-19 measures, please visit this page. 

***

La femme 100 têtes (1929) van Max Ernst is een collage van negentiende-eeuwse houtgravures uit tijdschriften, encyclopedieën en romans. De beelden vertellen in negen hoofdstukken het verhaal van een vrouw, door sommigen gezien als Maria. Componist Erik Satie gebruikte voor zijn composities een soortgelijke collagetechniek. Ongeacht de inhoud, schakelde Satie een diversiteit aan muziek aan elkaar, waarmee hij wars tegen alle tradities en verwachtingen in ging.

- La femme 100 têtes was de eerste collage-roman. De titel op zich is al een collage van betekenissen: De vrouw honderd hoofden zowel als De vrouw zonder hoofd- en er zijn meer mogelijkheden dan '100 têtes', 'sans tête', 's'entête' of 'sang tête'. In negen hoofdstukken worden de belevenissen "verteld" van een vrouw, in wie sommigen Maria zien. Zij heet Wirrwarr, Perturbation en Germinal ('mijn zuster', eenzaam bivakkerend tussen fantomen en mieren). Aangezien de pagina's steeds één prent en een kort onderschrift (de legenda) bevatten, volgt de lezer vooral het spoor van de illustraties. Al werken ze met opzet verwarrend, de bijschriften zijn van cruciale betekenis. In het eerste hoofdstuk bijvoorbeeld blijken de achtereenvolgende collages als geheel stelling te nemen tegen het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis. De legenda zijn door Ernst later ook apart gepubliceerd als Le poème de la femme 100 têtes (1959). Twee andere collage-romans werden gepubliceerd in 1930 en 1934. Rêve d’une petite fille qui voulut entrer au Carmel heeft een zekere verhaallijn en in Une semaine de bonté zijn de beelden ontleend aan erotiek, hysterie en mystiek. - 'Nationale Bibliotheek'

In dit beeldende concert brengen pianist Maarten van Veen en mezzosopraan Nicole Jordan deze twee gefragmenteerde werelden samen tot een nieuw geheel.

programma

Satie liederen | Ives liederen | Ernst prenten

Om 19.15 uur gesprek met Maarten van Veen en Nicole Jordan op de Red Sofa

credits

Nicole Jordan mezzosopraan | Maarten van Veen piano
 

cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren. meer informatie…

cookie instellingen