Inleidingen

Inleidingen

Veel van onze concerten worden voorafgegaan door een inleiding. Verschillende gespecialiseerde musicologen vertellen u alles over de muziek die klinkt in de Doelen. De inleidingen zijn gratis toegankelijk en u hoeft vooraf geen plaatsen te reserveren. Op de concertpagina's op deze website wordt aangegeven of en hoe laat een inleiding plaatsvindt en door wie.

Inleiders

Guido van Oorschot

"Brok in de keel, kippenvel en brandende ogen. Dat zijn de geheime verlangens van de muziekjournalist. Wanneer ik als verslaggever voor de Volkskrant op het pluche zak, is de bereidheid tot bewonderen groot. Het liefst raak ik verbijsterd. Vanwege de verbeeldingskracht van een componist, of de genialiteit van een muzikant. Milde ontroering mag natuurlijk ook. Zelfs ergernis heet ik welkom, want niets is zo vervelend als een tam concert in alle tinten grijs."

Guido van Oorschot (1961) studeerde blokfluit en muziekwetenschap. Hij werkte bij de Organisatie Oude Muziek in Utrecht en vestigde zich in 1998 als zelfstandig muziekjournalist. Hij was achtereenvolgens hoofdredacteur van de tijdschriften Klassieke Zaken en Luister. Sinds 2000 schrijft hij voor de Volkskrant. Verder publiceerde hij het boek Moet je horen (Balans, 2004), over muziek en ontroering.
 

Philip Ruitenberg

'Als je het weet, hoor je meer; dat is mijn devies. Met een inleiding zorg ik er graag voor dat u meer zult horen en beleven in de muziek tijdens het concert. Dat doe ik door achtergronden naar voren te halen als ze van belang zijn voor de betekenis van de muziek, maar vooral ook door op de muziek zelf in te gaan. Ik wil u laten horen met welke muzikale vormen en geraffineerdheden de componist zich uitdrukt. Meestal blijkt dat er veel meer in de muziek verwerkt is dan op het eerste gehoor te beluisteren valt. U zult een levendige inleiding meemaken met (historische) beelden en klinkende muziekfragmenten.'

Philip Ruitenberg studeerde muziekwetenschap aan de universiteit van Utrecht en Amsterdam en orgel aan het conservatorium van Utrecht. Hij verzorgt inleidingen en presentaties bij verschillende concertzalen en schouwburgen in Nederland. Jarenlang begeleidde hij muziekreizen als thematisch reisleider. Dat voerde hem naar veel cultuursteden en topconcerten, de ervaringen vormen nog steeds een inspiratiebron in zijn werk. Als docent gaf hij onder meer muziekgeschiedenis aan het Sweelinck Conservatorium en bij instituten op het gebied van volwasseneducatie. Meer info: www.muziekphilipruitenberg.nl of klik hier.
 

Huib Ramaer

Huib Ramaer vond via de bamboefluit en de piano, het Rotterdams Conservatorium en de Universiteit van Amsterdam, theaterproducties en muziekvriendinnen zijn draai in de kunsten als musicoloog en verteller. Je laten verbazen, optillen of ontroeren door muziek, wroeten in hoofd en hart van de makers componisten en musici en alles daar omheen is zijn passie. Als schrijver, presentator en verteller deelt hij zijn kennis en enthousiasme graag met een zo breed mogelijk publiek. Hij was te horen als columnist (KRO Radio 4, 2002-2005), zette zich in voor Nederlandse componisten en vergeten muziek van joodse componisten (Leo Smit Stichting, 1996-2004) en schreef recensies (De Volkskrant 2004-2006). Succesvol waren zijn optredens als verteller in projecten rond Schumann, Brahms, Music Hall (voor NPS), Stravinsky (l'Histoire du soldat), Prokofjev (Peter en de Wolf) en Poulenc (Babar). Zijn gehoor varieert van orkestvrienden, kamermuziekliefhebbers en radioluisteraars tot schoolkinderen en studenten aan de hogeschool voor de kunsten (ArtEZ).

Neil Wallace

'Als muziekprogrammeur ken ik vele momenten van bewondering: bewondering over hoe een componist een doorbraak in de muziek veroorzaakt, over hoe een componist zich ontwikkelt, of bewondering voor een bijzonder ontroerend of verrassend moment in een compositie. Werk van menig componist wordt interessanter door kennis van de politieke of culturele omstandigheden waaronder het tot stand is gekomen. Die puzzel probeer ik op een boeiende en toegankelijke manier in elkaar te zetten, met citaten, geluidsfragmenten en zo mogelijk met beeld. Ik beluister het concert in de zaal dan met 'scherpere' oren. En door elke inleiding leer ik ook zelf iets nieuws.'

Neil Wallace (1953) is Schots en woont en werkt sinds 1995 in Nederland. Hij was adjunct-directeur van het programma Glasgow Culturele Hoofdstad in 1990 en oprichter en directeur van Tramway aldaar. In Nederland was hij (artistiek) directeur van de Philharmonie en Stadsschouwburg Haarlem. Hij is oprichter en artistiek leider van de Internationale Koorbiënnale en Associate Professor bij de afdeling Muziekprogrammering van ArtEZ in Arnhem. Sinds 2006 is Neil Wallace Hoofd programmering van de Doelen.

Marlies Jansen - flamencokenner

Marlies Jansen (Amstelveen 1965) werd door de flamenco gegrepen toen ze twintig was, op een Spaanse avond van een studentenvereniging. Kort daarop begon ze met het volgen van flamenco-danslessen, om er nooit meer mee op te houden. Workshops en reizen naar Spanje volgden en haar cd- en boekencollectie begon allengs uit te dijen. In 1995 werd zij de eindredacteur van het Nederlandse flamencotijdschrift Aficionao. Naast de eindredactie nam zij steeds meer journalistieke taken op zich. Tegenwoordig schrijft zij voor de opvolger van dit blad, Mundo Flamenco, achtergrondartikelen, interviews, festivalverslagen, boek- en cd-recensies en vertalingen van liedteksten. Als verslaggever woonde zij belangrijke evenementen bij, zoals diverse edities van de Bienal de Sevilla en het Festival de Jerez, het Concurso de Córdoba en het Congreso Internacional de Flamenco. Zij interviewde beroemde flamenco-artiesten als Vicente Amigo, Farruquito, Eva Yerbabuena en Enrique Morente.
Marlies Jansen heeft zich door haar vele reizen naar Spanje, bezoeken aan grote flamenco¬festivals en talloze optredens, gesprekken met artiesten, het lezen van boeken en het grijsdraaien van cd's ontwikkeld tot flamenco-expert. Die kennis deelt ze graag met anderen: niet alleen door artikelen voor Mundo Flamenco, maar ook in lezingen en inleidingen bij voorstellingen. 

Saskia Törnqvist

Musicoloog Saskia Törnqvist publiceert sinds 1995 over muziek, onder andere in dagblad het Parool. Daarnaast werkt zij geregeld als programmeur (o.a. de Internationale Koorbiënnale) en als hoofdredacteur (Amsterdamse Cello Biënnale, diverse festivals in het Concertgebouw). Series met concertinleidingen gaf zij eerder in het Amsterdamse Concertgebouw en het Tropentheater. Bij het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) geeft zij sinds 2009 inleidingen bij vrijwel alle concertprogramma's. Ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van het NBE publiceerde zij in 2011 het boek Luchtfietsers en wegbereiders dat lovend in de media werd besproken.

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de Doelen.

aanmelden

Cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. Accepteer cookies

Meer informatie

X